Energidepå 2 – Hållbarhet

För att klara av Skolklassikern 2018 behöver klassen utöver tävlingsmomenten klara av tre energidepåer. Det är du som pedagog som kontrollerar och godkänner att ni i klassen har gjort dessa uppgifter. Omfattningen på hur ni väljer att göra uppgifterna i energidepåerna kan variera mycket mellan skolor och klasser, då det är viktigt att det passar just din planering och din klass. I energidepå 2 ska klassen tillsammans lösa två olika uppgifter.

Uppgift 1 – ”Matsvinn” och ”Var i kylskåpet?”

Visste ni att var fjärde matkasse som bärs hem slängs? Problematiken kring matsvinnet, att mat slängs, är stort och det är vi som konsumenter som står för den absolut största delen av det matsvinn som uppstår. Vi köper mer mat än vi behöver!

Läs mer om matsvinn på:
https://www.ica.se/ica-tar-ansvar/miljo/delat-ansvar-for-matsvinnet/

Att diskutera i klassen 

  • Hur kan ni i klassen hjälpa till att minska matsvinnet? Diskutera och skriv tillsammans ner några olika saker som skulle kunna leda till att matsvinnet minskar? (Både i skolan och hemma – hur kan klassen engagera sina familjer och sina vänner?!)
  • Hur är matsvinnet på er skola? Diskutera om eleverna slänger mycket mat? På vilket sätt påverkas miljön om man slänger mycket mat? Händer det att eleverna tar mer än de orkar äta upp? Ett tips kan vara att prova att ta lite mindre portioner och hellre ta om flera gånger. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något för att hjälpa till.
  • Diskutera vad ”Bäst före” datum betyder. Ta gärna hjälp av mjölkpanelen här bredvid.

Övningen ”Var i kylskåpet?”

Visste ni att det spelar roll var man placerar olika varor i kylskåpet? Placeringen i kylskåpet påverkar alltså hur länge varorna förblir färska. Rätt placering kan alltså öka varornas hållbarhet.


 

Uppgift 2 – Rågy gillar hållbarhet

  • Ladda ner PPT-presentationen samt lärarhandledningen här:
    Powerpoint (ppt)
    Lärarhandladning F-3 (pdf)
    Lärarhandledning 4-6 (pdf)
  • Gå igenom PPT:n och låt eleverna vara med och diskutera. Ta hjälp av lärarhandledningen.
  • Uppgiften för åk F-3 är att varje elev eller en liten grupp av elever planerar och ritar en bild av ett hållbart mellanmål. Alltså ett mellanmål som är bra både för miljön och kroppen. Ta gärna ett kort på elevernas bilder och skicka till info@skolklassikern.se så kan vi använda dem för att inspirera andra.
  • Uppgiften för åk 4-6 är att varje elev planerar ett hållbart mellanmål som är lätt att tillaga och är bra för både miljön och kroppen. Låt eleverna beskriva och motivera vilka råvaror som de vill använda, både ur hälso- och miljöperspektiv.

Om möjlighet finns, låt eleverna få tillreda sitt mellanmål hemma, på fritids eller i skolan. Ta gärna en bild på deras mellanmål och skicka till oss på  info@skolklassikern.se. Då kan vi använda era bilder som inspiration till andra.

Ni är nu klara med uppgift 2, grattis!

Logo
Logga in!