Sätt snurr på din kreativitet när det gäller cykling och cyklar

Designskolan består av två moment: Rörelseverkstan och Designskolans skissmoment. Med den första delen, Rörelseverkstan, vill vi få igång barnens egna tankar kring cyklar och cykling. Den andra delen, Designskolans skissmoment, låter barnen vara kreativa och skissa fram sin egen drömcykel. Era bidrag i skissmomentet vill vi ha senast den 29 april.

Rörelseverkstan – Barns röster om cyklar och cykling

Rörelseverkstan samlar klassen runt frågor som behandlar cyklar och cykling. Frågorna är breda och är allt från;

  • Varför är det viktigt att kunna cykla?
  • Vad är det bästa med att cykla?
  • Känner du dig trygg när du cyklar?

Varje fråga besvaras genom att välja ett av fyra olika svarsalternativ eller med ett helt eget svar i fritext. Genom att resonera kring cyklar och cykling får barnen med sig tankar som rör cykling i stort in i sitt designarbete. Lite som det är på riktigt när våra produktutvecklare och designers på Crescent designar våra cyklar. Först gör de fallstudier, talar med fokusgrupper och resonerar kring vilka problem cykeln ska lösa. Sedan, med de insikterna i ryggen, börjar cykeln komma till liv.

Designskolan – skissmomentet

Nu är det dags att designa cykeln. Alla barn får ett skisspapper med två olika ramtyper att utgå från: En mountainbike-modell och en modell med lågt insteg och traditionellt svängd ram. När barnen valt vilken ramtyp de vill arbeta med är det bara att sätta igång.

  • Vilken färg ska cykeln ha?
  • Hur ska dekalernas mönster se ut?
  • Vilken färg ska sadeln ha?

I detta moment är det bara fantasin som sätter gränser. Vi på Crescent älskar när vi utmanas med nya banbrytande idéer inom färg och form. När skisserna är klara skickas bidragen till oss på Crescent, senast den 29 april, och vår jury utser en vinnare. Vinnarcykeln blir till verklighet och vinnaren blir ägare av sin nya egendesignade cykel.

Sätt igång med utmaningarna i klassen!

Här finns länkar till de verktyg och dokument ni behöver för att kunna utföra utmaningarna.

Introfolder

Ritmall