Pressrelease 20 september 2016

I morgon startar Skolklassikern

Skolklassikern syftar till att få barn i mellanstadiet att röra på sig regelbundet genom att de får testa på fler idrotter själva och tillsammans, finna rörelseglädjen och hitta enkla vägar till vardagsmotion. I morgon öppnar digitala plattformen skolklassikern.hyd.se, en sajt och interaktiv mötesplats där deltagarna i Skolklassikern kan följa sin egen träning och utveckling till ett hälsosammare liv.

Skolklassikern startades på test hösten 2015 utifrån En Svensk Klassikers mission att göra Sverige och svenskarna friskare. Med sina traditionsfyllda och klassiska evenemang har En Svensk Klassiker en aktiv roll i det svenska samhället. Efter framgångarna under testperioden lanseras nu Skolklassikern på riktigt och i morgon är det även premiär för skolklassikern.hyd.se – en digital mötesplats för alla barn, ungdomar och vuxna som är engagerade i Skolklassikern. Framför allt kan deltagande skolklasser följa sin utveckling och position gentemot andra klasser och skolor.

– Svenska fyraåringar sitter stilla nästan hälften av sin vakna tid och endast var åttonde 13-åring rör på sig tillräckligt mycket varje dag. Genom Skolklassikern vill vi peppa barn och ungdomar till att röra sig mer. Att vi kan göra det genom skolan och i den digitala världen, de miljöer där barn och ungdomar spenderar mest tid, tror vi kan vara en avgörande faktor för att på allvar kunna skapa den långsiktiga hälsoförändring samhället behöver för att stå rustade i framtiden, säger Harriet Tiderman Säfwenberg, kommunikationschef En Svensk Klassiker.
Skolorna som deltar i Skolklassikern ges även stöd i grundläggande svenska idrotter såsom cykling, simning, löpning och skidåkning. De får också tillfälle att resonera om balansen mellan kost, sömn, rörelse och de positiva inlärningseffekterna. Skolklassikern ska på alla plan vara motiverande och lustfyllt.

Skolklassikern – del av GEN-PEP

GEN-PEP är ett initiativ av Kronprinsessparet som arbetar för att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Sverige är ett av Europas mest stillasittande länder och andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet, en timme per dag, är liten. Tillsammans med aktörer från svenskt näringsliv, offentlig och ideell sektor vill GEN-PEP driva ett ambitiöst och långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus.
– Med GEN-PEP hoppas Kronprinsessan och jag att vi kan lyfta en av vår tids viktigaste frågor nämligen, barn och ungdomars hälsa, sa Prins Daniel, tidigare i somras när GEN-PEP lanserades i Almedalen och Skolklassikern presenterades som en av de deltagande aktörerna i folkhälsoinitiativet.

För mer information vänligen kontakta:

Michael Thorén, VD, En Svensk Klassiker
michael.thoren@ensvenskklassiker.se, tfn: 0705-59 72 21

Harriet Tiderman Säfwenberg, Kommunikationschef, En Svensk Klassiker
harriet@ensvenskklassiker.se, tfn: 0703-21 04 26

Följ oss:

skolklassikern.hyd.se 
Facebook: www.facebook.com/skolklassikern
Instagram: www.instagram.com/skolklassikern

Använd gärna vår hashtag #skolklassikern
www.ensvenskklassiker.se

En Svensk Klassiker består av Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet som tillsammans engagerar 180 000 motionärer året runt. En Svensk Klassiker bildades 1971 och hittills har 80 000 personer genomfört klassikern. När man genomfört de fyra loppen under en tolvmånadersperiod är man berättigad till En Svensk Klassikers diplom med ett unikt nummer. Man kan även köpa klassikermedaljen. Loppen genomförs i valfri ordningsföljd.

Huvudsponsorer till En Svensk Klassiker är Crescent/Cycleurope, ICA och Santander Bank.

Logo
Logga in!