Hoppa över kossan

Skolklassikerns Energiutmaning ”Hoppa över kossan” handlar om att röra på sig, men också om förståelse för att det vi äter och dricker påverkar vårt klimat.

”Hoppa över kossan” går ut på att, tja… hoppa över kossor. Och samla bonuspoäng i form av havre. Alltihop inne i en spelapp. Men glöm det där med stillasittande skärmtid –  för att hoppa i spelet måste du hoppa på riktigt, i den riktiga världen. Yay!

Så här går Energiutmaningen till

Ladda ner appen ”Hoppa över kossan” från App Store eller Google Play. Kräver tillgång till en mobiltelefon eller läsplatta.

Nu är det bara att värma upp, starta spelet och börja hoppa! Varje hopp du gör i verkligheten resulterar i att ditt snälla havremonster hoppar i spelet. Ju fler kossor du hoppar över desto fler poäng får du – och glöm inte att insamlad havre ger bonuspoäng. När spelet är slut kan du skicka in dina poäng till en gemensam klasspott. Och sen är det bara på´t igen. Det går nämligen att spela hur många gånger som helst, så ju fler kossor du hoppar över, det fler poäng till klassen! Men det hade du förstås redan räknat ut.

En liten men viktig detalj: För att kunna skicka in poäng måste skolan och klassen vara registrerad. Detta (lite tråkiga moment) görs av en lärare via en nk i mejl som skickas ut vid anmälningstillfället. Om du som lärare inte har fått mejlet, kontakta info@skolklassikern.se

Det viktigaste är ju inte att vinna (sägs det), men om man ändå vill ha koll på hur man ligger till finns praktiskt nog en topplista – även kallad hopplista – med klassens insamlade poäng. raren når listan via registreringslänken. När klassen har hoppat klart och ska redovisa Energiutmaningen på Skolklassikerns Mina sidor (senast den 14:e maj 2021) är det denna totala poängsumma som ska skickas in, tillsammans med en bild på när ni hoppar!

Nog med instruktioner. Hur ni genomför utmaningen väljer ni förstås själva. Som aktivitet mellan två lektioner, utomhus på rasten, gemensamt i klassrummet, som en station på en gymnastiklektion eller kanske som en extra aktiv hemuppgift. Det viktiga är ju inte när eller hur ni hoppar – utan att ni gör det!

Den klass som hoppar ihop flest poäng vinner ett specialdesignat Oatly-kit (värde av hela 3 000 kr). De klasser som slutar på plats 2-10 går inte heller lottlösa, men får nöja sig med ett lite mindre kit, värt 800 kr.

Lycka till!

Regler och annat fyrkantigt

Ladda hem tävlingspolicy (pdf)

Logo
Logga in!